باز شناسی معماری موزون ایرانی موسیقی و میدان نقشجهان
128,000تومان
موسیقی کلاسیک ایران از دوازده مقام و هرکدام آنها از نغمهها و هزاران گوشه و رنگ و
چهارمضراب تشکیلشده است که ریشه در فرهنگ، تاریخ، مناطق جغرافیایی و شرایط زمانی
و مکانی دارد. این هنر، سرشار از احساس، ذوق و سلیقه است و چون ریشه ایرانی دارد میتوان
وجوه شباهت و فصول مشترک فراوانی میان این هنر و هنر معماری، شناسایی کرد. دوازده
مقام موسیقی سنتی ایران شامل هفت دستگاه و پنج آواز است. هر دستگاه یا آواز، از تعداد
زیادی نغمات خاص به نام گوشه، تشکیلشده است. هر گوشه دارای، نظم، فکر و زیبایی
خاص خود است. نحوه اجرای گوشهها، بهگونهای است که در ارتباط با یکدیگر، ترتیب و معنا
مییابند و در فضای مناسب و متناسب، گاه در جواب هم و زمانی متضاد یکدیگر و گاه در
حکم رابط و زمانی در مقام فرود، به دنبال هم نظام میگیرند. خاتمه بعضی جملهها یا گوشهها
نوای استوار ساز در ساختار موسیقی است؛ « ایست » منتهی میشود. نغمه « ایست » به نغمه
همانگونه که مکان، در فضا و ساختار معماری عمل میکند ۱٫ ذکر این نکته نیز ضروری است
که موسیقی، فقط توالی اصوات نیست؛ بلکه سکوتهایی که میان اصوات، قرار دارند نیز، جزء
ساختار کلی موسیقی قرار میگیرند. موسیقی خوب موسیقیای است که دارای سکوتهای
ظاهر و سکوتهای درونی و پنهانی باشد. در اینجا سکوت به معنی سکون مادی نیست؛
چراکه سکون، در مقابل حرکت و زندگی است. سکوت به معنی خاموش شدن است که این
خاموشی، خود، نوعی کیمیا و حرکت است. در موسیقی، نغمهای بدون خاموشی کامل صدا
وجود ندارد. سکوت در بین کشش نغمات موسیقی پنهان است که باید ندای آن را بازیافت و
بیجهت نیست که تصوف راهی است برای دسترسی به آن سکوت و آرامش معرفی کردهاند.
موسیقی و سایر هنرهای ایرانی از یک دیدگاه همه هنرهای اصیل ایرانی در ظاهر از حس
مشترک موسیقیایی برخوردار هستند و در باطن از یک سکوت معنوی سرشار میباشند.
هنر پویا، پیوسته در جستجوی راههای تازهای برای دستیابی به ابتکارات گوناگون است.
همانگونه که هر هنری درروند خود از شرایط زمان و مکان، اجتماع و دیگر عوامل، تأثیرپذیر
است، هنرها در رابطه با یکدیگر نیز بهطور مستقیم یا غیرمستقیم تأثیر میگیرند و بازتاب آن
را -از هر سو که باشد- در قلمرو خاص خود نشان میدهند و بر ظرفیت و کارایی خود
میافزایند. جستجوی عوامل مشترک هنرها، خود یکی از روشهایی است که میتواند این
تأثیرپذیری را آگاهانه افزایش دهد و ابتکارات تازهای را سبب شود. محتوای این کتاب بر
محور دو هنر اصیل ایرانی دنبال میشود: یکی موسیقی و دیگری معماری.
هدف این کتاب، کشف مشابهتهای موسیقی و معماری میدان نقشجهان و تأثیر و
تأثرّهای احتمالی این دو نسبت به یکدیگر الگوبرداری از ساختار مشترک موسیقی و معماری
و استحصال قواعدی است که به کار بردن آن میتواند معماری نسبتاً بیمار اصفهان در عصر
حاضر را درمان کرده و در اصلاح و بهبود ساختار معماری این شهر فرهنگی، ایفای نقش
نماید.
در این کتاب به بیان و بررسی موسیقی دستگاهی ایرانی و معماری عهد صفوی با تمرکز بر
(میدان نقشجهان) و مؤلفههای سازنده آنها پرداخته خواهد شد و سپس بهمنظور بازشناسی
معماری این دوره و کشف رموز ماندگاری این بناها، عناصر موسیقیایی این معماری و نیز
شاخصههای معنوی مستور در این ابنیه بررسی میشود. آنچه بهطور خلاصه میتوان، عنوان
کرد این است که هنر موسیقی و معماری وجوه مشترکی دارند که دریکی به شکل شنیداری
و در دیگری به نحو دیداری متجلی شده است. این وجوه مشترک ریشه در اموری معنوی
دارند که پسزمینه آفرینش این هنرهاست و بهمنزله زایشگاه آنهاست. بدیهی است اگر این
وجوه متعالی شناسایی شوند و موردتوجه و بهرهبرداری اصحاب هنر قرار گیرند حاصل آن،
خلق هنرهایی فاخر و ماندگار است که علاوه بر بروز زیباییهای صوری، جلوهگاه زیباییهای
معنوی و متعالی نیز خواهد بود.
امید است این کتاب برای شما مفید واقع شود.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.