اول و آخر

عملکرد حرارتی ساختمان‌های اداری با دودکش خورشیدی

198,000تومان

به ﺟﻬﺖ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف ﺳﻮﺧﺖ و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺸﮑﻼت زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ به عنوان موضوعی واحد تصمیم به نگارش این کتاب را گرفتم تا بلکه سرآغازی باشد برایﮐﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی و ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ در صنعت ساخت و ساز، چرا که کمبود منابع طبیعی و مسئله انرژی و حفظ آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده و است از این رو راهکارهای مناسب جهت کم کردن مصرف انرژی، بالاخص برای ساختمان‌هایی که در آن‌ها از انرژی به صورت دایمی استفاده می‌شود مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از این راهکارها گامی اساسی است تا بتوان مصرف انرژی را کاهش داد و از آلودگی محیط زیست جلوگیری کرد. در این اثر ابتدا به مدیریت و بهینه سازی در مصرف و تولید انرژی هم از نظر حفظ منابع انرژی و هم از نظر کاهش آلودگی محیط زیست، پرداخته است که موضوع بسیار پر اهمیتی می‌باشد و سپس به معرفی انواع انرژی‌های تجدیدپذیر بالاخص استفاده از راهکارهای تهویه غیرفعال، که همان دودکش خورشیدی است می‌پردازد این راهکار که در این کتاب به آن اشاره شده است کمک قابل توجهی به کاهش مصرف انرژی  می‌کند. سعی شده با نمایش تصاویر و بررسی نمونه‌های خارجی و داخلی و شبیه سازی با دودکش خورشیدی که بسیاری از آنها توسط مولف تهیه شده به درک بهتر خوانندگان کمک شود در نگارش این کتاب سعی شده از متنی روان استفاده شود تا موجب ارتباط مفهومی بهتر میان مولف و خوانندگان عزیز شود. در پایان بیان این نکته بس که صمیمانه خواستار شنیدن پیشنهادها و انتقادهای دوستان عزیز می‌باشم زیرا هر اثر مکتوبی ممکن است دارای کاستی‌ها و نواقصی باشد و امید است با یاری خوانندگان و منتقدان عزیز بتوانم مجددا در تکمیل مطالب گامی بردارم و پیشکشی برای تمام علاقه مندان معماری و جامعه دانشگاهی معماری در ایران داشته باشم.

از آنجا که ۴۰ درصد از مصرف انرژی در بخش ساختمان است، صنعت ساختمان یکی از صنایع پر مصرف انرژی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شناخته شده است. درصد قابل توجهی از مصرف انرژی در این بخش صرف سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع می‌شود. لذا بررسی سیستم‌های تهویه طبیعی به منظور بالا بردن بازدهی و عملکرد آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای مقابله با کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها، به کارگیری راه‌های قابل توجهی همانند، دودکش خورشیدی به عنوان یک سیستم انرژی غیر فعال، جهت رو به رو شدن با بحران‌های انرژی با بهره برداری مداوم و استفاده بیش از حد انرژی‌های فسیلی، مورد استفاده قرار گرفته است. در ساختمان‌های اداری علاوه بر مصارف معمول سرمایش و گرمایش که در تمامی ساختمان‌ها دیده می‌شود، عواملی نظیر روشنایی، تجهیزات و تعداد کارکنان جز عوامل مهم مصارف انرژی هستند.
در اﯾﻦ کتاب ﺟﻬﺖ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف ﺳﻮﺧﺖ و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺸﮑﻼت زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﺎ اراﺋﻪ اﯾﺪه‌ی اﺳﺘﻔﺎده از اﻧﺮژی ﺧﻮرﺷﯿﺪی، از دودﮐﺶ ﺧﻮرﺷﯿﺪی ﺑﺪون اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﯿﺮوی ﻣﺤﺮﮐﻪ ﯾﺎ ﻣﺼﺮف ﺳﻮﺧﺖ ﻫﺎی ﻓﺴﯿﻠﯽ استفاده شده است. دودﮐـﺶ ﺧﻮرﺷـﯿﺪی ﻣﮑـﺎﻧﯿﺰﻣﯽ ﺑـﺮای ﺑﻬـﺮهﻣﻨـﺪی ﻣﻨﺎﺳـﺐ از ﺧﻮرﺷﯿﺪ ﺟﻬﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺮق وبرای اﯾﺠﺎد ﺗﻬﻮﯾﻪ درساختمان است. در اﯾﻦ کتاب، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎر دودﮐﺶ ﺧﻮرﺷﯿﺪی و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﺎزدﻫﯽ آن در ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی و ﺗﻬﻮﯾﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ ﻣﺤﯿﻂ پرداخته شده است و متغیرهای عمق و ارتفاع و نسبت سطح بازشو به دیوار را جهت بررسی عملکرد بهتر دودکش خورشیدی در فصل سرد سال در نرم افزار دیزاین بیلدر شبیه سازی کرده و نتایج مقایسه شده اند. نتایج نشان می‌دهد که عملکرد دودکش خورشیدی با عمق ۰٫ ۵ و ارتفاع۵ متر و سطح بازشو ۹۰ درصد در میان مقادیر شبیه سازی شده بهترین عملکرد را داشته است.

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “عملکرد حرارتی ساختمان‌های اداری با دودکش خورشیدی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *