اول و آخر

هنر و معماری از منظر نظریه پرداران مکتب فرانکفورت

99,800تومان

د ر واقع چنانکه از یک متفکر انتقا دی انتظار می رو د سر آغاز تحلیل آنان به رابطه
انسان و طبیعت و نیز انسان و انسان باز می گر د د و سلطه علم و تکنولوژی بر سایر
وجهه های حیات. این سه متفکر نیز با همین بحث آغاز میکنن د و پس از اثبات
سلطه علم و تکنولوژی بر انسان و طبیعت و از خو د بیگانگی انسان و شی ش دگی
او به ارائه نظریات خو د د ر باب فرهنگ و هنر و مباحث ارتباطی خود می پر د ازن د .
۵
آ دورنو و هورکهایمر معمولاً نظرات بسیار مباحث بسیار زیرکانه و تیزبینانه ای » تو ده
ای نمو دن « و » صنعت فرهنگ « نز دیکی دارن د و با مطرح کرد ن بحث در قلب
استد لال های دیالکتیک روشنگری این نکته « : را مطرح می نمایند . آنجایی که بابک
احمد ی می گوی د نهفته است که خرد باوری سرچشمه بحران حاضر است. این خر د
باوری نتایج پیش بینی نشد ه ای به بار می آورد که جنبه خر د ابزاری و کاربرد ی آن
مربوط است. آ دورنو و هورکهایمر معتق دند که خر د باوران تاش داشتن د که انسان را
از اند یشه اسطوره ای – دینی رها کنند . اما از آنجا که خرد باوری نه به عقل عملی،
بلکه به عقل ابزاری رسید ، نتوانست خو د را از بن د اسطوره رها و جد ا کن د. لذا خو د
از عقل، اسطوره ای ساخت که بر آن حاکم شد )احمد ی، ۱۳۲:۱۳۸۳ (
تولی د بد ل شود و این » ای دئولوژی صنعت « صنعت فرهنگ و فرهنگ تو ده باعث
می شون د که مصرف کنن ده به مکانیسم از طریق تحمیل قوانین بازار (سلطه ارزش
مبا دله بر مصرف و تحمیل نیاز های کاذب بر راستین) بر هنر رخ می ده د. صنعت
فرهنگ باعث بازتولی د انسان ها د ر قالب مور د درخواست سرمایه داران می شو د و
امکان مخالفت آنها را بر سلطه موجو د از بین می برد .
د ر این شرایط موسیقی، فیلم، هنر، تجاری می شود . فراین د عاد ی سازی و کلیشه
سازی رخ می ده د و در این شرایط تماشاگر فاقد تفکر مستقل می گر د د. کارکر د
اصیل صنعت فرهنگی و هنر تو ده ای این است که جهان سر راست و د ر واقع تسلیم
کنن ده هنر عامیانه را جایگزین جهان پیچی ده و منحصر به فر د اثر هنری کن د و
منش. همگانی و آشنا را به جای منش یکه، تکرار نش دنی و د ر نتیجه نا آشنا بنشان د
)احمد ی، ۷۵:۱۳۸۱ (
حاصل این امر برای هنر و هنرمن د چیست؟ در واقع تحت این نظام صنعت فرهنگی،
آثار فرهنگی و هنری باید در قالبی از پیش تعیین ش ده ساخته و پر داخته شوند ، چرا
که هنر تحت سلطه نظام مبا دله قرار گرفته است و د ر این سلطه هنرمند از آغاز
باید بر اساس نیاز نهایی خلق کن د. لذا هنرمند استقلال خود را از دست می دهد و
محصول فرهنگی نیز استقلال خود را، د ر واقع محصول فرهنگی یا هنری کالایی می
شوند . کالایی که در بازار و برای بازار تولید می شو د و این کالایی ش دن هنر ضربه
نهایی صنعت فرهنگی تلقی می گر د د. اثر هنری در واقع به کالایی بی طرف، خنثی
و بی اثر تبد یل می گر د د که ارزش مبا دله د ار د و مقبولیت آن دیگر نه در هنر و
هنرمن د بلکه در پذیرش و مقبولیت از سوی مخاطب است.

ترجمه متون حاضر، گامی مؤثر در راستای شناخت هر چه بیشتر آراء نظریه پر د ازان
مکتب فرانکفورت بو ده است و تا ح د ود ی مقایسه هنر و فضای معماری از منظر
د یالکتیک روشنگری این اند یشمند ان است. وجو د کتب ارزشمن دی در این باب
همچون م درنیته و ان دیشه انتقا د ی مرا برا آن د اشت تا با تهیه و ت د وین این اثر،
مخاطبان معماری خصوصاً نسل جوان و جویای دانش را به چالشی ج دی د سوق د هم
که همانا مطالعه مباحث فلسفی – اجتماعی است که خواه ناخواه در فضای هنر و
معماری ریشه د وانی د ه اند . این یا د داشت که د ر سه بخش تنظیم شد ه است به
بررسی کوتاه ان دیشه های آ د ورنو، هورکهایمر و یورگن هابرماس و با توجه خاص به
نظریه های ارتباطی این سه ان دیشمن د می پر د از د . د ر بعضی بخش های این کتاب
لغاتی بالاجبار به زبان اصلی باقی مان د ه ان د چون فاق د معا د ل دقیق فارسی بو ده و
ریشه آلمانی دارن د . امید است نوشتار حاضر موجب گشایش فعالیت های بع دی د ر
این حوزه از سوی علاقمن د ان و د انشجویان مستعد معماری باش د .
توضیح مختصری در باب مکتب انتقاد ی یا فرانکفورت د ر اینجا خالی از لطف نیست.
مکتب فرانکفورت، محصول اند یشه گروهی از نومارکسیست های آلمانی است که از
نظریه مارکسیستی، به ویژه از گرایش آن به جبرگرایی اقتصا د ی، د ل خوشی ن داشتن د .
این مکتب د ر ۱۹۲۳ در فرانکفورت آلمان پایه گذاری ش د، هرچن د که بسیاری از
اعضای آن حتی پیش از این زمان نیز فعال بو د ن د .
پس از به قد رت رسی د ن نازی ها د ر دهه ۱۹۳۰ ، بسیاری از شخصیت های این
مکتب به ایالات متح د ه مهاجرت کر دن د و در موسسه ای وابسته به دانشگاه کلمبیا د ر
شهر نیویورک به فعالیتشان اد امه د اد ن د.چند ی پس از پایان گرفتن جنگ جهانی د وم،
برخی از نظریه پر د ازان انتقاد ی به آلمان باز گشتن د و بقیه در آمریکا مان دند . امروزه
نظریه انتقا دی به فراسوی مح د و ده های مکتب، گسترش یافته است، اما مهمترین
کارهای این نظریه به وسیله گروهی از نسل د وم اند یشمن د ان انتقا دی د ر آلمان انجام
می گیرد . )ریتزر، ۱۹۹:۱۳۷۴ (

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “هنر و معماری از منظر نظریه پرداران مکتب فرانکفورت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *